woensdag 28 oktober 2020

I love sweaters & hoodies

Cadeautje

Begin september kreeg ik het nieuwe boek van Fran Vanseveren toegestuurd om een modelletje uit te maken en een review te voorzien... de gilet werd al heel veel gedragen maar de post liet even op zich wachten. Maar hier ben ik ermee!

Ik wilde nog eens een gilet met rits maken voor Elias dus mijn oog viel al snel op de 'Foxtrot': een eenvoudige gilet die toch iets extra heeft door de zakken en de paspel aan de schouders.


Patroon: Foxtrot uit "I love sweaters & hoodies", Fran Vanseveren
Stof: Eva Mouton 


Ik trok naar de stoffenwinkel voor een passend stofje en vond het laatste couponnetje van de kamelen van Eva Mouton en de keuze was dus snel gemaakt.

Voorbereiding en naaien

Al van bij het overtekenen van het patroon ging ik heel precies te werk omdat ik weet dat zo'n deelbare rits echt wel juist moet zitten. Elke stap in het boek ,van in het begin, werd dus zorgvuldig gevolgd en gecontroleerd. Ik checkte de positie van de zakken met mijn patroondeel zelfs meermaals, alles klopte na elke stap... tot ik de rist wou inzetten... ik spelde die op zijn plaats, naaide de ene kant vast en dan de andere kant en toen zag ik meteen dat er iets niet klopte. De rits, die exact de lengte van de beschrijving was, bleek toch veel te kort. Ik moest dus de zoomboord er terug afhalen, een stuk van de panden weghalen (wat niet makkelijk was met de opgestikte zakken) en dan die boord terug aanzetten om de rits op zijn plaats te kunnen inzetten. Het heeft heel wat gevloek gekost maar de gilet raakte af en de zoon was er blij mee.



Bevindingen

Ik vraag me dan af of ik iets in de voorgaande stappen fout deed? Klopt de afmeting van de rits in de beschrijving niet? Is het patroondeel voor de gilet langer dan in de testen? 

Bovendien vond ik de beschrijving, met enkel summiere tekeningen, eigenlijk heel beknopt. Voor een gevorderde naaister is dat geen probleem maar voor iemand die nog nooit een gilet maakte is dit naar mijn mening echt te weinig. Zonder hulp krijg je deze gilet niet in mekaar als je nog nooit eerder een gilet maakte.

Ik wou ook nog de onsesies maken voor de kids maar dat is ook weer met een rits erin dus die gaan het waarschijnlijk niet worden.

Het model en de maat zijn dan weer zeer okay! Het is een leuk vest met die paspel aan de schouders en de maat zit hier prima! Voor wie denkt, die zit toch ruim op de foto's?, mijn zoon groeit als kool dus ik maakte bewust een maatje groter zodat hij er wat langer geniet van heeft ;-) 



Beoordeling

Is het boek een aanrader? Voor wie genoeg heeft aan beknopte beschrijvingen en al wat ervaring heeft, zeker wel, want het staat vol met heel leuke modelletjes! Voor wie nood heeft aan uitgebreide tutorials zoals Fibremood, La Maison Victor, Zonen 09, Wisj,... is dit misschien niet het ideale boek om meteen al aan te kopen, maar kan je best eerst nog wat ervaring opdoen en er dan mee aan de slag gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten