zondag 1 juli 2018

De Genova in tricot... wat paste ik aan?

Dinsdag werden de nieuwe stoffen van See You @ Six gelanceerd. Hoe ik ook probeerde het te ontkennen, ik werd weer eens verliefd en kocht heel wat meters. Toen ik de "Iced Tea" zag (ik geef toe ik dacht eerst dat het mojito's waren, mss omdat ik dat liever drink dan ice tea :-P) zag ik er meteen een Genova in, uit de vorige editie van La Maison Victor. 
Ik tekende het patroon uit, knipte de stof en stikte de jurk in elkaar op twee uur, van een project vol voldoening gesproken. Het passen was het spannendste: ging het mooi vallen en ging het niet te veel slaapkleed zijn? Maar neen, het zit als gegoten, zit heerlijk en lekker zomers door de kwaliteitsvolle stof én het is iets aparts, dus helemaal Noxeema... ik zou er in willen wonen deze zomer maar oordeel vooral zelf.

Patroon: Genova, La Maison Victor mei/juni '18
Stof: Iced Tea (French Terry) ik kocht deze bij PiekeWieke

Het patroon is gemaakt voor niet-rekbare stoffen dus ik deed enkele aanpassingen:
- ik maakte een maat kleiner dan ik normaal zou nemen
- ik tekende de patroondelen voor het beleg niet want die heb je niet nodig
- ik tekende 2cm naadwaarde aan de hals, die ik daarna naar binnen plooide en met een stretchsteek  
  vast stikte 
- ik deed de afwerking van de zijnaden/mouwen anders. Ik stikte deze toe tot aan het merkpunt, 
  zonder de zoom van de mouwen om te plooien. Daarna stikte ik de rechte lijn zoals aangegeven tot 
  het merkpunt. Ik liet de mouwen gewoon zo, zonder afwerking (zoals bij de candydress). De 
  kwaliteit van deze stof kan dat aan en gaat absoluut niet rafelen.
- ik maakte geen knoopsgaten in de tunnel en deed hier een elastiek in ipv een koordje
- omdat ik graag heb dat zoiets over mijn knieën komt verlengde ik het patroon ook 6cm onderaan de 
  rok.

Hopelijk zijn jullie hier iets mee, ik kreeg namelijk de vraag al welke aanpassingen ik deed, en maken jullie ook deze heerlijke zomerjurk!

2 opmerkingen:

  1. Oh wat ie zo leuk.
    Ik twijfelde of ik het stofje voor mezelf zou kopen of niet, maar heb braafjes enkel voor dochterlief gekocht.
    Bedankt om de aanpassingen erbij te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen